28, November 2016

BRENT (Carta 4-jam)

Gambaran umum

Harga minyak bergerak lebih rendah pada tengah nada pasaran dolar positif. Selain daripada itu, pelabur kekal berhati-hati sebelum pengumuman kesepakatan OPEC mengenai penurunan pengeluaran.

Keadaan semasa

Harga minyak berbalikkepada menurun pada hari Jumaat. Harga berundur dari tahap tertinggi mingguan dan bergerak di bawah tahap 48.50 menghampiri tahap 47.50 post NY open. Penanda aras menjauh dari 50-EMA pada timeframe 4 jam. Harga menghampiri bullish 50-EMA dan menguji di sesi perdagangan pertengahan Amerika. 100-EMA kekal neutral dalam timeframe yang sama. Resistance di tahap 48.50, dan support di tahap 47.50 dolar setong.

Penunjuk MACD berada di tengah. Jika histogram memasuki kawasan yang negatif, yang akan menunjukkan kekuatan penjual berkembang. Jika inidikator MACD kembali ke kawasan positif, pembeli akan berkuasa di atas pasaran. Oscillator RSI berpindah ke bawah.

Cadangan perdagangan

Seperti senario yang mungkin terjadi, kita mempertimbangkan pergerakan seterusnya ke bawah menuju tahap di 47.50. Jika penurunan mempertahankan kawalan, harga akan bergerak lebih rendah kepada tahap 46.50. Dalam rangka untuk memulihkan beberapa kekuatan, Brent perlu naik kembali dan terus berada di atas tahap 48.50.