14, Oktober 2016

BRENT (Carta 4-jam)

Gambaran umum

Harga Brent menurun selepas laporan OPEC yang mencapai tahap output lapan tahun tertinggi. Menurut AIP persediaan minyak mentah Amerika Syarikat naik minggu ini kepada 7 Oktober.

Situasi saat ini

Pada hari Khamis, harga Brent jatuh ke bawah di sesi Asia. Tetapi, support tahap 50.50 terhad kelemahan lanjutannya, harga memantul dari tahap dan memusingkan beberapa kerugian awal pada awal sesi Eropah. Brent futures berada dalam jangka menengah ke atas, menghampiri had bawah. Walaupun penurunan sepanjang tiga hari, harga masih di angka hijau. 50-EMA menghentikan kelemahan lebih lanjut daripada harga Brent. Brent melonjak dari garisan. Moving averages terus menuju lebih tinggi dengan 50 dan 100-EMA memotong 200-EMA. Resistance di tahap 52.50, dan support di tahap 51.50 dolar setong.

Indicator MACD berada di tengah. Jika histogram memasuki kawasan yang negatif, yang akan menunjukkan kekuatan penjual berkembang. Jika MACD kembali kepada kawasan yang positif pembeli akan mengambil kawalan ke atas pasaran. RSI berada dalam kawasan yang neutral.

Cadangan perdagangan

Harga minyak boleh melanjutkan pemulihan pasaran ke tahap 52.50. Sebaliknya, kekuatan untuk menurun akan bermula tidak lama lagi, nampaknya Brent akan turun di bawah tahap support 51.50.