Monthly reviews

Pasaran emas memulakan tahun baru dengan posisi kukuh

XAUUSD

Emas menghabiskan tahun 2017 dengan 'rally' sepuluh-hari yang yakin dan pemecahan menerusi paras penting psikologi pada 1296-1300. Adalah penting semasa cuti Tahun Baru, momentum menaik tidak hilang dan khususnya penting bahawa pada hari pertama tahun dagangan baru, emas terus memperoleh, yang merupakan isyarat sangat baik dan pengesahan kekuatan trend menaik.

Risiko-risiko geopolitik hari-hari terakhir dan kelemahan dollar US terus menolak harga logam kuning ke atas, membuka lebih lagi prospek untuk perolehan.

Risiko-risiko geopolitik mengepam dengan lancar daripada tahun  2017 di dalam tahun 2018 dan juga menyokong permintaan untuk emas, sebagai aset selamat-terlindung utama. Brexit,krisis politik di Jerman, ketegangan politik dalaman di United States,undian mengenai kemerdekaan di Catalonia dan Kurdistan di Iraq,hubungan tegangan di antara US dan DPRK dan situasi US –Iran, dan masalah-masalah geopolitik lain mempunyai sifat berjangka panjang. Oleh itu, pengekalan masalah-masalah ini akan menyokong permintaan jangka panjang untuk emas.

Matawang US mengakhiri tahun dagangan 2017dengan kemerosotan yang kuat. Indeks dollar (DX) merosot semasa sembilan sesi dagangan berturut-turut, dan mendekati paras rendah tahun 2017. Kemerosotan di dalam nilai matawang Amerika dengan positif memberi kesan kepada pasaran emas, logam berharga adalah dinamakan di dalam dollar dan menjadi lebih tercapai kepada para pemegang aset-aset lain, yang menyumbang kepada pertumbuhan permintaan untuk logam berharga.

Situasi ini disebabkan oleh perubahan di dalam jangkaan-jangkaan pasaran mengenai peningkatan di dalam kadar faedah US. Penangguhan pelan 'Fed'  (pasaran-pasaran sekarang ini menjangkakan kenaikan kadar di dalam pertengahan tahun baru) iadalah faktor positif untuk 'kenaikan' (bulls) dan membuatkan emas satu aset jangka sederhana yang sangat menarik untuk kebanyakan pelabur.

Kesemua faktor-faktor fundamental yang disebut di atas yang menyokong emas di dalam lewat tahun  2017 terus mempengaruhi pasaran di dalam awal tahun 2018, yang merupakan alasan untuk pertumbuhan berterusan emas. Minggu dagangan tahun baru pertama akan mengandungi peristiwa-peristiwa penting (penerbitan minit mesyuarat bulan Disember FOM, penerbitan indeks-indeks PMI , data pasaran tenaga kerja)  yang akan merubah penjajaran tenaga di dalam pasaran. Secara am, kita sedang menunggu minggu yang sangat menarik dan sibuk. Walaupun pengembalian yang dijangka volum dagangan pasaran utama akan berkemungkinan berlaku pada Januari, 5.

Gambaran teknikal untuk emas kekal menarik untuk 'kenaikan' (bulls). Harga carta harian memecah menerusi paras sangat rintangan penting pada $1300 dan sekarang ini mencuba memperoleh satu sandaran melebihinya. Pasaran mengukuh pada paras $1312. Lebih-lebih lagi, gambaran teknikal mencadangkan bahawa terdapat kemungkinan sangat tinggi yang pasaran akan memperoleh satu sandaran pada paras-paras ini. Jika ini berlaku, maka di dalam jangka panjang, harga akan mempunyai satu peluang sangat baik penerusan pertumbuhan menuju paras tinggi 2017 berhampiran paras 1352.00. Senario ini sekarang ini disokong oleh petunjuk-petunjuk teknikal.

chart